Betaalproblemen onder jongeren
In Nederland kampt maar liefst één op de vijf jongeren met betaalproblemen, zo blijkt uit recent onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Dit verontrustende cijfer toont aan dat financiële problemen een groeiend probleem vormen onder de jongere generatie. De oorzaken zijn divers en variëren van onwetendheid over financiële zaken tot impulsief koopgedrag en onvoorziene omstandigheden zoals werkloosheid of ziekte. Wat deze situatie extra zorgwekkend maakt, is dat de meeste jongeren hun problemen niet of te laat kenbaar maken, waardoor ze vaak in een vicieuze cirkel van schulden terechtkomen.
De complexe realiteit van jongeren en geld
De wereld waarin jongeren vandaag de dag opgroeien, is radicaal anders dan die van hun ouders. Ze worden geconfronteerd met een constante stroom van consumptieprikkels, mede aangewakkerd door sociale media, waar het tonen van luxe en status bijna de norm lijkt te zijn. Tegelijkertijd missen veel jongeren de noodzakelijke financiële vaardigheden om verantwoord met geld om te gaan. Ze hebben weinig inzicht in budgetteren, sparen en het verantwoord aangaan van leningen. Dit gebrek aan financiële geletterdheid kan verstrekkende gevolgen hebben.
Volgens het Nibud leidt dit tot een situatie waarin jongeren vaker rood staan, betalingsachterstanden opbouwen en zelfs te maken krijgen met incassobureaus. Dit alles brengt niet alleen financiële stress met zich mee, maar kan ook hun psychologische welzijn negatief beïnvloeden. De schaamte en het stigma dat gepaard gaan met schulden maken het voor velen moeilijk om hulp te zoeken, wat de problemen verder verergert.
Burgerschapslessen als redmiddel
Het is duidelijk dat er dringend behoefte is aan een oplossing om deze trend te keren. Een belangrijke stap hierin is het bespreekbaar maken van financiële problemen tijdens burgerschapslessen op scholen. Burgerschapslessen bieden een ideaal platform om jongeren te leren over hun rechten en verantwoordelijkheden, en het toevoegen van financiële educatie kan een cruciale bijdrage leveren aan het voorbereiden van jongeren op de financiële uitdagingen van het volwassen leven.
Tijdens deze lessen kunnen jongeren leren hoe ze een budget moeten opstellen, hoe ze kunnen sparen voor onvoorziene uitgaven, en hoe ze kunnen voorkomen dat ze in de schulden raken. Ook kan er aandacht besteed worden aan het verantwoord gebruik van creditcards en het vermijden van impulsaankopen. Door deze onderwerpen bespreekbaar te maken in een veilige en ondersteunende omgeving, kunnen jongeren de tools krijgen die ze nodig hebben om hun financiële toekomst veilig te stellen.
De mening van expert en spreker Irfaan Qummar
Irfaan Qummar, een expert op het gebied van incasso en betalingsachterstanden bij particulieren, benadrukt dat financiële educatie van cruciaal belang is om jongeren voor te bereiden op de uitdagingen van de moderne economie. Volgens Ifraan ontbreekt het jongeren vaak aan de basiskennis die nodig is om verstandige financiële beslissingen te nemen. Hij pleit ervoor dat financiële geletterdheid een vast onderdeel wordt van het schoolcurriculum, omdat dit jongeren in staat stelt om bewuster om te gaan met geld en schulden te vermijden.
Ifraan wijst erop dat financiële educatie niet alleen moet gaan over het leren van cijfers en budgetten, maar ook over het ontwikkelen van een gezonde houding ten opzichte van geld. Dit houdt in dat jongeren leren om verleidingen te weerstaan en hun consumptiegedrag kritisch te evalueren. Door hen te wapenen met deze vaardigheden, kunnen ze beter navigeren door de complexe financiële wereld waarin we leven.
Een belangrijk punt dat Ifraan aanhaalt is de rol van ouders in de financiële opvoeding van hun kinderen. “Ouders hebben een belangrijke rol; maar de ouders hebben zelf vaak niet de kennis of vaardigheden om dit te delen met hun kinderen,” stelt Ifraan. Dit maakt het moeilijk om jongeren een stevige financiële basis mee te geven, vooral wanneer de ouders zelf ook kampen met een gebrek aan financiële kennis.
Als we ons willen richten op specifieke groepen, zoals jongeren met een migrantenachtergrond, dan wordt dit probleem nog zichtbaarder, merkt Ifraan op. Deze jongeren groeien vaak op in huishoudens waar financiële kennis schaars is, wat hun kans op succesvolle financiële onafhankelijkheid verkleint. Dit betekent echter wel dat het onderwijs een meer gespecialiseerde aanpak nodig heeft voor deze groep, waarbij aandacht wordt besteed aan de culturele en economische context waarin zij opgroeien. Hoewel dit een kleinere doelgroep betreft, benadrukt Qummar dat dit een belangrijk specialisme is dat aandacht verdient.
Ifraan benadrukt tevens zijn jarenlange ervaring in de incassowereld, waar hij heeft gezien hoe betalingsachterstanden bij particulieren vaak het gevolg zijn van een gebrek aan financiële educatie en ondersteuning. Hij pleit ervoor om deze ervaringen te gebruiken om jongeren preventief te helpen, zodat ze niet dezelfde fouten maken als eerdere generaties.
De rol van ouders en de gemeenschap
Hoewel scholen een cruciale rol spelen, mogen ouders en de bredere gemeenschap niet buiten beschouwing worden gelaten. Ouders hebben de verantwoordelijkheid om open gesprekken te voeren over geld en om hun kinderen te leren over de waarde van geld. Dit begint al op jonge leeftijd, bijvoorbeeld door kinderen te laten helpen bij het maken van een boodschappenlijstje of door ze zakgeld te geven met de instructie om te sparen.
Gemeenschapsprogramma's en non-profitorganisaties kunnen ook een belangrijke bijdrage leveren door workshops en voorlichtingssessies aan te bieden die gericht zijn op financiële educatie. Deze programma's kunnen jongeren helpen om de verbanden tussen hun huidige financiële gewoonten en hun toekomstige financiële welzijn te begrijpen.
Conclusie: Tijd voor actie
De betaalproblemen onder jongeren in Nederland zijn een complexe uitdaging die om een veelzijdige aanpak vraagt. Het integreren van financiële educatie in het onderwijs, het openbreken van taboes rond schulden, en het betrekken van ouders en de gemeenschap zijn allemaal essentiële stappen om dit probleem aan te pakken.
De urgentie van deze kwestie kan niet genoeg worden benadrukt. Het is tijd om de schroom en het stigma rond financiële problemen weg te nemen en jongeren de vaardigheden te geven die ze nodig hebben om hun financiële toekomst veilig te stellen. Door deze onderwerpen bespreekbaar te maken tijdens burgerschapslessen, leggen we de basis voor een generatie die financieel bewust en veerkrachtig is.